טהרן: ביקורת פרקי הפתיחה

Tehran Series Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "טהרן: ביקורת פרקי הפתיחה":
""פאודה" פוגשת את "כפולים" באיראן"
פוסטר Tehran
משחק ניב סולטן  שון טאוב  מנשה נוי  לירז צ'רכי  שרבין אלנבי  נוויד נגהבאן  
מתח
ביקורת סדרה לטהרן: ביקורת פרקי הפתיחה מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"מסקרן ומותח"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.5/10
?
מדד פופולריות
4.0/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשנים האחרונות ישראל עלתה על גל של הצלחות ברחבי העולם. סדרות המתח "כפולים" ו"פאודה" שמביאות שילוב של אקשן, מתח ומעורבים בהן מוסדות ביטחוניים ישראליים נקנו בחו"ל ומצליחות מאוד ברחבי העולם. שתי העונות של "כפולים" נותנות הצצה אל תוך עולם הריגול הישראלי והתנהלותו ו"פאודה" מתמקדת במאבק התמידי הישראלי-פלשתינאי, תוך לקיחת זווית שני הצדדים המעורבים. נראה שזוהתה נוסחת הפלא לפריצת תקרת הזכוכית הטלוויזיונית העולמית כי גם הסדרה "טהרן" הולכת בעקבותיהן. מדובר בקו-פרודוקציה ישראלית יחד עם "סינפליקס" העולמית, שלאחרונה אף נקנתה על ידי חברת אפל. היא מהווה שילוב של שני העולמות: צבא וריגול על רקע מתקפות הסייבר שהן מנת חלקנו בשנים האחרונות. המקום הוא לא אחר מאשר איראן, המהווה איום גרעיני גדול לישראל. באופן מפתיע הסדרה אינה משודרת באחת מחברות הכבלים המתחרות, אלא בתאגיד השידור "כאן" שממשיך בהעלאת תכני מקור משובחים.
הסדרה מתמקדת בדמותה של סוכנת מוסד בשם תמר ראביניאן החודרת לאיראן בזהות בדויה. מטרתה של תמר לגלות מידע על מתקני הגרעין החבויים באיראן. התכנית מדויקת והכל אמור לעבוד כמו שעון, אך אירועים מסוימים שלא נלקחו בחשבון טורפים את הקלפים ומשבשים את המשימה. כעת מצבה של תמר משתנה וכל דקה שהיא במדינה ערבית עוינת מהווה סכנה מוחשית לחייה. היא נמצאת במרדף, במאבקים ובפחד להיתפס. אך במקביל, באופן לא צפוי, היא מוצאת עצמה מפתחת רגשות ומערכת יחסים עם הצד העוין, שהוא חלק משורשיה הפרסיים. היא חשה במלכוד – האם לבחור באהבה או במדינתה? מה יכריע את כף המאזניים? על הקו העלילתי הופקדו הכותבים משה זונדר (אחד מתסריטאי "פאודה") ועומרי שנהר. על מלאכת הבימוי הופקד דני סירקין שסדרות הריגול שכתב "תא גורדין" ו"המדרשה" נקנו בחו"ל. הפרק הראשון נפתח בטיסה מעמאן לניו-דלהי שכתוצאה מתקלה נאלץ המטוס לבצע נחיתת אונס בטהרן. מאורע שנראה לכאורה כתקלה אך בעצם תוכנן מראש. רק מה שלא נלקח בחשבון הוא שני ישראלים שהיו בדרכם להודו ועלו על הטיסה בספונטניות, ששיבשה את מהלך המשימה של תמר. מנקודת זמן זו קורים אירועים נוספים ונראה שהתכנית שתוכננה באופן קפדני מתחילה לקרוס וחייה של תמר נמצאים בסכנה ממשית. כעת עליה לבצע את המשימה במהירות האפשרית ולשרוד או שגורלה יהיה זהה לגורלו של איראני שנתלה בכיכר העיר. מבחינה זו הקו העלילתי שיצרו זונדר ושנהר מעניין ומסקרן. שני הפרקים הראשונים בנויים בקצב מהיר, מותחים ועמוסים בסצנות אקשן. הקצב של הפרק השלישי איטי יותר אך עדין מותח ומוסיף מידע על סוד משפחתי מעברה של תמר. מסקרן לראות מה יקרה בחמשת הפרקים הבאים.
יחד עם זאת, הסדרה מכילה גם חורים עלילתיים, כמו זוג הישראלים שירדו מהמטוס ונחקרו. בסצנה זו נראתה רק חקירת הבחורה מבלי להתייחס לחקירת הבחור, וכן לא ברור איך המוסד לא ידע שהבחורה האיראנית תשקר לו ולא תיתן את הקודים בזמן. כמו כן, ניתן היה לעבות את הסדרה עם פלאשבקים מתקופת האימון של תמר למשימה ופרטים נוספים על עברה, אך אולי המידע יגיע בהמשך. הבימוי המקצועי של סירקין בונה הרבה מתח עלילתי וסצנות האקשן שאמנם הגיעו לקראת סוף הפרק הראשון עשויות היטב. גם המוזיקה של המלחין מארק אליהו, שהמוזיקה שהוא כותב מביאה ניחוחות יהודיים ופרסיים בקצב אלקטרוני, תורמת למתח ולקצב התוסס של התנהלות העלילה. הליהוק המצוין של השחקנים הוא החלק הארי בהפקה זו. פראז, החוקר האיראני חדור המטרה בגילומו של שון טאוב ("רודף העפיפונים") משפריץ כריזמה ודרמטיות; מסעוד טבריזי, סוכן מוסד ממוצא איראני בגילומו של נוויד נגהבאן ("באבא ג'ון", "הומלנד") אמין ומדויק ומנשה נוי כראש המוסד ולירז צ'רכי כמפקדתה של תמר משחקים בצורה אמינה. ראויה לציון מיוחד ניב סולטן שנכנסה לדמותה של הגיבורה הראשית, תמר, סוכנת מוסד צעירה ומבטיחה. היא מצליחה להוכיח שהיא לא רק כוכבת נעורים יפה אלא שחקנית אופי טוטאלית. זאת נקודת הפריצה הגדולה של סולטן שהתפרסמה מהסדרה הקומית "יש לה את זה" ומסדרות הנעורים "יומני החופש הגדול" ו"אילת", הפעם בתפקיד דרמטי קשוח. מדובר בדמות מאתגרת שכן מעבר לאימונים פיזיים והבנת דרישות התפקיד כסוכנת סמויה, היא מדברת פרסית שוטפת. סולטן בהחלט מצליחה לסחוב על כתפיה הצנומות את הסדרה ונראה כי עתיד הקריירה שלה מובטח.
טהרן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: motekooגיל: 6202/11/2020 20:16:33
5/10אייקון ציון
לא חובה ! סידרה ישראלית חמודה. משוחקת טוב. עלילה ככה לא משהו. בעיקר משאלת לב של פוליטיקאים. לא מתאים לישראלים שמכירים את המציאות. תכלס לא משהו. 5 בסולם MOTEKOO
קישורים
חץ טהרן (עמוד סדרה)
מנשה נוי
ביקורות נוספות של סדרות מתח
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט