נפילת בית אשר: ביקורת מיני סדרה''

The Fall of the House of Usher Series Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "נפילת בית אשר: ביקורת מיני סדרה''":
"דרמת אימה משכנעת שמעבירה מסר חברתי"
פוסטר The Fall of the House of Usher
משחק קארלה גוג'ינו  ברוס גרינווד  זאק גילפורד  מרי מקדונל  וילה פיצג'רלד  
אימה
ביקורת סדרה לנפילת בית אשר: ביקורת מיני סדרה'' מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"כאב ממכר"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9/10
?
מדד פופולריות
4.7/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מייק פלנגאן ("טקס חצות"), הידוע כיוצר שיש לו חיבה לסיפורי אימה עם מוסר השכל, לקח על עצמו משימה שאפתנית. הסדרה "נפילת בית אשר", הקרויה על שם אחד מסיפוריו הנודעים ביותר של אדגר אלן פו, סופר האימה האמריקני הידוע בן המאה ה-19,מציעה עיבוד חופשי מאוד של הסיפורים המקוריים והופכת אותם למשל על תאוות בצע, קפיטליזם רצחני ופתולוגיה משפחתית. פלנגאן חוזר כאן לשתף פעולה עם כמה משחקניו הקבועים המספקים הופעות משכנעות ומצמררות במיוחד. לסדרה שמונה פרקים, שכל אחד מהם (חוץ מהראשון שנקרא על שם שורה משירו הנודע ביותר של פו, "העורב") על שם סיפור אחר של אמן סיפורי האימה. סיפור המסגרת עוסק ברודריק אשר (ברוס גרינווד, "המתיקות שאחרי", זאק גילפורד, "אורות ליל שישי", כרודריק הצעיר) ואחותו מדליין (מרי מקדונל, "רוקד עם זאבים", וילה פיצג'רלד, "ריצ'ר", כמדליין הצעירה), בעלי חברת התרופות "פורצ'נטו".
זהו שם הלקוח מסיפור של פו, אך מתייחס גם למילה fortune, שהפירוש הכפול שלה הוא ממון וגורל, שני נושאים מרכזיים בסדרה. המשפחה מצויה בעיצומו של משפט מתוקשר, הנוגע למשככי הכאבים הממכרים שלה. היוצר רומז כאן למגפת האופיואידים בארצות הברית, שבמרכזה משפחת סאקלר, סיפור שזכה גם הוא לסדרת טלוויזיה כעת, "אימפריית הכאב". גם הסדרה המצליחה "יורשים", המתארת משפחה לא מתפקדת שבראשה פטריארך מבריק ואכזרי המשסה את ילדיו האנוכיים זה בזה, משתקפת בסדרה המספרת סיפור דומה. ל"נפילת בית אשר" שתי מסגרות סיפוריות המקשרות בין כל הסיפורים והתמות של הסדרה. האחת היא וידוי של רודריק בפני אוגוסט דופאן (קארל למבלי, "דוקטור סליפ"), התובע במשפט המתוקשר נגד המשפחה, שלו קשרי עבר סבוכים עם רודריק. דופאן הוא דמות הבלש בסיפוריו של פו, שנחשב גם לאבי הסיפור הבלשי. בסדרה הוא דמות אמפתית, חיובית ושוחרת אמת.
המסגרת הסיפורית השנייה היא דמותה המסתורית של ורנה (קרלה גוג'ינו, "מילקשייק אבק שריפה") שנוכחת ברגעים משמעותיים בחייהן של כל הדמויות. זוהי דמות על-אנושית ועל-זמנית, שאפשר לפרש באופנים שונים. שמה, בשיכול אותיות באנגלית, יוצר את המילה "עורב", וזהו גם שם הפרק האחרון בסדרה. גוג'ינו מבריקה בכל ההתגלמויות של הדמות הזאת, ובולטת במיוחד סצנה שבה היא מדקלמת שיר של פו בפני מדליין. בסצנה הזאת אומרת ורנה שאחיה היה אמור להיות משורר עני, רמז ברור לאדגר אלן פו שמת חסר כל בגיל צעיר. קשר נוסף בין הביוגרפיה של פו לסדרה הוא בדמות הבוס והאויב המושבע של רודריק הצעיר בדרכו לתהילה, רופוס גריזוולד (מייקל טרוקו, "בטלסטאר גלקטיקה"). זה היה שמו של העורך של פו, שכתב לאחר מותו של הסופר בטרם עת הספד מרושע במיוחד, שעזר לחזק את התדמית הפופולרית של פו כמשוגע ושיכור, שגיבוריו הם השתקפות שלו. היוצר מתכתב עם הטקסטים החידתיים ומעוררי האימה הקיומית של פו בדרך מתוחכמת. כך למשל, הפרק "חיפושית הזהב" עוסק בתמרליין אשר (סמנתה סלויאן, "האנטומיה של גריי") שלה אימפריית לייף סטייל וקוסמטיקה. דמותה היא פרודיה מרושעת למדי על השחקנית גווינת' פלטרו ומותג הלייף סטייל המצליח מאוד שלה. התמוטטותה הנפשית שמובילה למותה המזוויע, אחד משורת מקרי מוות מזוויעים של כל צאצאיו של רודריק, מיוצגת בפרק באופן מבריק על ידי שימוש במראות. כך משתקף (תרתי משמע) הנרקיסיזם שבלב הפרויקט העסקי שלה. סיפור אחר של פו, "וויליאם וילסון", הוא שמו של בעלה בסדרה. בסיפור המקורי של פו חיפושית הזהב מובילה לאוצר חבוי שמגלה גיבור הסיפור. בסדרה החיפושית מופיעה על קופסאות הקוסמטיקה שמחלקת תמי ללקוחות, והופכת לסמל לריקנות וריקבון מוסרי. בלב המאפליה הזה, נמצאות שתי נקודות אור. האחת היא אשתו הראשונה של רודריק, אנבל לי (קייטי פרקר, "מי מתגורר בבית היל") הקרויה על שם שירו של פו על שני נאהבים צעירים. השנייה היא לנור (קיילי קארן, "דוקטור סליפ" ) נכדתו של רודריק, הקרויה על שמה של האהובה המתה בשירו של פו "העורב", שמייצגת גם היא לב מוסרי בתוך הריקבון המשפחתי. אולי רומז כאן היוצר ליכולת של הדור הצעיר לתקן את עוולות הדורות הקודמים ולהציג חזון אחר לאנושות. למרות נטייה למונולוגים תיאטרליים, ארוכים וצדקניים של הדמויות ולמוסר השכל פשטני, כמעט מיסיונרי באופיו, זוהי טלוויזיה מצוינת מתובלת בהומור (וחתול) שחור.
נפילת בית אשר - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
חץ נפילת בית אשר (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות אימה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט