סמוך על סול - סיכום עונה ראשונה

Better Call Saul Series Review

תמונת כתבאלעד שלו על "סמוך על סול - סיכום עונה ראשונה":
"עונת בכורה מוצלחת שמבטיחה רבות לבאות"
פוסטר Better Call Saul
משחק בוב אודנקירק  ג'ונתן בנקס  מייקל מקקין  ריאה סיהורן  
דרמה
ביקורת סדרה לסמוך על סול - סיכום עונה ראשונה מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"מבריק ומרתק"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.8/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
החששות לפני צאת "סמוך על סול", הסדרה החדשה של יוצר "שובר שורות" וינס גיליגאן, היו גדולים כמעט כגודל הציפיות. למרבה ההקלה, לאחר עשרת פרקי העונה הראשונה (למה כל כך מעט?), מתברר כי גיליגאן (יחד עם שותפו לכתיבה פיטר גולד) לא איבד את מגע הקסם שלו וכגודל הציפיות, כן גודל ההצלחה. "סמוך על סול" היא ספין-אוף, שיוצא מתוך העולם של סדרת האם, ויוצר חוויית צפייה עשירה ואינטליגנטית, מלאה ברפרנסים ל"שובר שורות", אך בעלת אישיות ועוצמה משל עצמה.ההבדל הגדול בין הסדרות הוא אלמנט ההזדהות עם הדמות הראשית. שתי הסדרות לוקחות דמות ראשית בעלת יסודות מוסריים ומלוות אותה בתהליך של הידרדרות מוסרית. אולם אם ב"שובר שורות" לא ידענו לאיזה תהומות יידרדר וולטר וייט והופתענו לגלות את עומק התהליך לכדי רוע צרוף שהעמיד את הצופה במבחן תמידי עם אהדתו לגיבור, "סמוך על סול" עושה מהלך הפוך - אנחנו יודעים למה סול גודמן יהפוך עם השנים ואת המדרונות החלקלקים והמושחתים שהוא יגיע אליהם, מה שיוצר לנו עם תחילת הסדרה רתיעה מובנית מדמותו. גיליגאן יוצר בסדרה מהלך של יצירת סימפטיה לג'ימי "המחליק" מקגיל, שש שנים לפני שהפך לעורך הדין סול גודמן, אהדה שגורמת לנו להבין את המניעים שלו גם ברגעים המשפילים והקשים ביותר שלו.
הבדל נוסף בין הסדרות הוא הז'אנר בו מצויה "סמוך על סול", ששם דגש רב יותר על סיפור דרמטי הצולל לנפש הדמות המרכיבה אותה ופחות נבנה על סצינות מותחות וקליף-האנגרים כפי שנעשה בסדרת האם. הדבר מעניק לסדרה קצב רגוע יותר, שתואם לאווירה השלווה של אלבקרקי ניו מכסיקו בה המתח מפעפע מתחת לפני השטח. גם הדגש הקומי הרב יותר, שמצוי בדמותו מעוררת החמלה של ג'ימי ומגובה במשחק מצוין ורב ניואנסים של בוב אודנקירק (שמתהדר ביכולות קומיות עוד מימיו "המופע של לארי סנדרס"), מספק לסדרה טון פחות פומפוזי ויותר נינוח ומהנה. בדומה ל"שובר שורות" גם כאן גיליגאן משתמש בזוויות צילום מיוחדות, קצב שלוקח את הזמן שלו, שימוש מבריק בפלאשבקים בפתיחת הפרקים שמאירים באור נוסף את מהלך העניינים וכתיבה מבריקה בה כל סצינה חשובה למהלך הסיפור ולהתפתחות הדמות, מוסיפה על קודמתה וחותרת כנגד הציפיות של הצופים.
הבנייה של מערכת היחסים של ג'ימי עם אחיו, עורך הדין המצליח הגדול והחרדתי, צ'אק, מדגימה את הטכניקה הסיפורית המבריקה של גיליגאן במלוא גדולתה. מערכת היחסים הלא הדדית הזו בה ג'ימי מספק את כל צרכיו של אחיו, בעל החרדה ממקומות פתוחים ומכשירים אלקטרוניים, רק כדי לגלות בסופו של דבר כי צ'אק הוא מי שמונע ממנו להתקדם ולהפוך לשותף במשרד עורכי הדין שלו, הופכת את המבנה של הסדרה על ראשה וגורמת לג'ימי להפוך מעורך דין ששומר על עקרונות מוסריים ואתיים (גם במחיר הפסד של 1.6 מיליון דולר במזומן) למי שמצהיר בסיום העונה כי עם הדרך הזו הוא סיים. הרפרנסים לדמויות עבר נוספות מ"שובר שורות" כסוחר הסמים טוקו ובמיוחד דמותו של המחסל מייק, כאן בדמות שוטר לשעבר ועובד בחניון בהווה, לא רק מהווים קריצה קומית למעריצי סדרת האם, אלא מעניקים נופך נוסף לדמויות, במיוחד זו של מייק שהופכת לאחת הדמויות האניגמטיות והמרתקות ביותר שניתן לצפות בהן כעת על המסך הקטן. "סמוך על סול" סוגרת עונת בכורה מרשימה ביותר שמרחיקה אותה מהצל המאיים של "שובר שורות", מעניקה לה נוכחות ומעריצים משל עצמה, ומוכיחה כי היא כאן כדי להישאר לטווח הארוך, לפחות עד שגס'י וולטר יחזרו לעולמו של סול.
סמוך על סול - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: מימיגיל: 2619/03/2015 11:01:14
7/10אייקון ציון
סדרה מעניינת,מצחיקה .
שם: ברגיל: 3819/02/2015 19:07:15
10/10אייקון ציון
וואו, וואו ועוד פעם וואו - אין ספק שלוינס גיליגן יש קלף נוסף מנצח והוא עושה זאת שוב ובגדול - נכון מאוד קשה להתנתק משובר שורות אבל היי מעניין מאוד לראות מאיפה הגיע סול גודמן ולאן הוא הולך - טוב הרי את הסוף אנחנו כבר יודעים לא?
קישורים
חץ סמוך על סול (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות דרמה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Radical5רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט