"מטלוק", הסדרה החדשה מבית CBS שעלתה לשידור בישראל, מספרת את סיפורה של מדלן מטלוק (קתי בייטס), זקנה חביבה שבמשך שנים עסקה בעריכת דין, אשר מצליחה להשתחל לתוך משרד עורכי דין כדי לפתור את בעיותיה הכספיות. או שזה לפחות מה שמדלן רוצה שנחשוב עליה... מהרגע הראשון רוצה מדלן, או "מאדי" כמו שהיא מבקשת שיקראו לה, לגרום לנו לראות בה יותר מאשר רק קשישה חביבה ובלתי מזיקה. בחברה שבה נשים מזדקנות נחשבות בעיקר כסבתות שמחלקות עצות חיים, היא מנצלת את התדמית הזו כדי להיכנס מתחת לעור של העובדים ולתת להם תחושה שאפשר לומר לה הכל. לדבר איתה זה כמו ללכת לסבתא שלנו כדי לתקן לה מחשב, אבל לפתע לגלות שסבתא היא מהנדסת מחשבים ורק בחנה אם אנחנו מסוגלים לתקן אותו.
מתחת לכל התדמית הזו, שכמובן מתגלה כהעמדת פנים, מתחבאת מזימה שמדלן רוצה להוציא לפועל. יש סיבה שהיא בחרה במשרד עורכי הדין הספציפי הזה. כך יוצא שהסדרה משחקת בז'אנר הדרמות המשפטיות כאשר בכל פרק ישנו תיק משפטי אחר שצריך לעסוק בו, ועלילה כלל-עונתית סביב היחסים במשרד והמזימה הסודית. אם לשפוט לפי פרקיה הראשונים של הסדרה, היחסים הגזעיים גם עניין מרכזי בסדרה - מאדי היא לבנה בעוד הממונה עליה, אולימפיה, היא אפרו-אמריקאית. לאולימפיה (סקיי מארשל) חשוב יותר תיקון עוולות עבור הקהילה השחורה מאשר כל דבר אחר.
פרסומת
מדלן מצליחה להיכנס לליבם של אנשים על ידי כך שהיא מזכירה להם את העבר. שם המשפחה שלה "מטלוק" היה גם שם של סדרה משפטית זוכת אמי מאמצע שנות ה-80, שהסדרה החדשה נוצרה בהשראתה. הטריק הזה הופך אותה לזכורה בקלות אבל בו בעת גם שריד של תקופה אחרת, מאובקת.
את הסדרה יצרה ג'ני סניידר אורמן ("גיין הבתולה") וביימה קאט קוירו ("חתונה בהפתעה" ו-"She-Hulk"). קתי בייטס בתפקיד הראשי נכנסת לתפקיד האישה המזדקנת באופן משכנע למדי. את שיטת ה-Walk and Talk שפיתח סורקין, בה שיחות חשובות נעשות תוך כדי תנועה בין משרדים, דמותה לא מצליחה לצלוח במהירות של הקולגות שלה. היא משתרכת מאחור. בניגוד אליה, דיוויד דל ריו וליה לואיס, בתפקיד עורכי הדין המתחילים והצעירים שלצד קתי, הם פלקט חסר טעם של צעירים ממגוון אתני כפי שנהוג כיום. עוד חיזוק שמאיר לנו פנים הוא בו ברידג'ס בתפקיד הבעלים של המשרד.
בעולם שבו נשים בגילה של בייטס, 76, מתקשות למצוא תפקידים, זה נפלא שיצרו סדרה שנסובה סביב אישה כמוה - חכמה, מצחיקה, מסתורית, נועזת. הם אינם משתמשים בעובדה שימי הזוהר שלה מאחוריה, כמו בסרט האימה "X" (2022), אלא במשקעים וניסיון החיים שלה עם הסוד והמוטיבציה שלה שמתגלים בהקדם. למרות שהיא כביכול אישה פשוטה, יחסיה עם הבוסית השחורה שלה, שמניחה שיש בה שמץ של גזענות, מסתדרים מהר ומתבהרים. בייטס, זוכת האוסקר על "מיזרי", טורפת את התפקיד ומצליחה להעלות את התסריט המוכר כלפי מעלה.