13 סיבות: ביקורת עונה שנייה

13 Reasons Why Series Review

תמונת כתבמתן יניב על "13 סיבות: ביקורת עונה שנייה":
"פחות מוצלחת מהעונה הראשונה, אך עדיין מרגשת"
פוסטר 13 Reasons Why
משחק דילן מינט  קתרין לנגפורד  כריסטיאן נבארו  
דרמה
ביקורת סדרה ל13 סיבות: ביקורת עונה שנייה מאת מתן יניב | כתב אתר סרט
ציון המבקר
"מיותרת אך מרגשת"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.6/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
התאבדות, דיכאון, הטרדה מינית, שתייה חריפה של קטינים, הפצת תמונה אינטימית - אלה רק חלק מהנושאים שבהם מתעסקת הסדרה "13 סיבות", וזה עוד רק בפרק הראשון. העונה הראשונה סחפה את הקהל הרחב. ממתבגרים עד בוגרים, כולם מצאו שפה משותפת בתחושת ההחמצה והחוסר צדק שסובב סביב סיפורה של האנה בייקר. שפה משותפת שבאה לטובה עם הצלחת הסדרה, אך לרעה אצל מתבגרים רבים אשר ההזדהות עם הגיבורה הביאה להתאבדותם. הטון הכואב והדיכאוני של העונה הראשונה גרם לבתי ספר לשלוח הודעת אזהרה להורים מפני צפיית ילדיהם בסדרה. עכשיו נטפליקס החזירו את הסדרה לעונה שנייה והם מבטיחים כי "13 סיבות" חודשה אך ורק כדי למצוא צדק עבור האנה. אבל ישנה אופציה נוספת כי העונה השנייה נוצרה כדי לסחוט עוד מספר הנוער האהוב ומהדמויות ה"שמחות" שלו. העונה השנייה ממשיכה חמישה חודשים אחרי תום העונה הראשונה. קליי מבלה עם סקיי, חברתו החדשה, שסובלת (איך לא?) מנטיות אובדניות. תוך כדי אמה של האנה תובעת את בית הספר באשמה על רשלנות ומביאה כעדים את כל אחד מהאנשים שהוזכרו ב-13 הקלטות של האנה.
כבר מסצנת הפתיחה אנו מבינים כי העונה השנייה שונה מאוד מהראשונה הן מבחינת נרטיב והן מבחינת טון. ייאמר לזכותם של נטפליקס שהם עמדו בהבטחתם ותחושה של תקווה ורצון לחיות עוטף בחום את הסדרה. ברגישות רבה העונה מתעסקת בנושאים כמו התמודדות הורה עם ילד בדיכאון ואף מעלה ייעוץ יעיל ביותר בנושא. הסדרה אף מעלה בסצנת שיא נהדרת תזכורת לקמפיין Me too. עם זאת אי אפשר להתעלם מהעובדה שכבר מהדקות הראשונות של הפרק הראשון אנו מבינים שהסדרה הזו נמתחה בצורה מיותרת וסתמית. כבר בהגיעו של הפרק הראשון לחצי מדקותיו, הבנתי שאי אפשר לקחת את העונה השנייה ברצינות. אי אפשר למצוא היגיון בריא להשתלשלות האירועים מלבד היותם ניסיון מביך של נטפליקס לקחת סדרת התבגרות דרמטית ולהרים אותה לרמת סדרת פשע.
במשך חמשת הפרקים הראשונים של העונה מנסה ונכשל בריאן יורקיי, יוצר הסדרה, להעניק היגיון לעונה ולמצוא הצדקה מסוימת להשתלשלות האירועים המגיעה בפרקים הבאים. הניסיונות הכושלים האלו באים בדמותם של דיאלוגים זולים, סיפור משמים ודמויות סטריאוטיפיות ושטחיות במיוחד. אך נראה כי גם הכתיבה הכי עצלה בעולם לא יכולה לעצור את צוות הכותבים מליצור מניפולציה רגשית כואבת כפי שהיא מוצגת בעונה הזו. אם חמשת הפרקים הראשונים כמעט גרמו לי להירדם, שמונת הפרקים הבאים עבדו אך ורק על המניפולציה הזו. זה אולי היה מפתיע אם המניפולציה הייתה מסתמכת על התאבדות או התמודדות עם התאבדות אבל לא, הסדרה מצליחה בקלות למצוא חוויות וחלומות נעורים ולחבר אותם בסצנות לא צפויות במהלך העונה. דוגמה אחת היא חברויות בלתי צפויות המתפתחות בין הספורטאים המצטיינים והבריוניים לבין תיכוניסטים מתבודדים. דוגמה שניה היא העמדת בריוני הכיתה לצדק בעודם יושבים בדוכן העדים ומבקשים לתת תשובות קשות המערערות את מעמדם החברתי. מדהים כיצד הסדרה משלב בין סצנות חסרות היגיון ומשמימות לבין סצנות נהדרות הן מבחינת בימוי ומשחק והן מבחינה תסריטאית. אם כבר הזכרנו משחק, אי אפשר שלא להזכיר כי מדובר בקאסט הצעיר הטוב ביותר שעובד כיום בסדרת נטפליקס שאיננה "דברים מוזרים". אם בעונה הראשונה התלהבנו מהאנרגיות של דילן מינט (קליי ג'נסן) או רגישותה של קת'רין לנגפורד (האנה בייקר), העונה השנייה עוקבת אחרי דמויות נוספות ושחקנים כמו ברנדון פלין, אלישה בו וג'סטין פרנטיס נותנים תצוגת כריזמטית אך גם אישית ורגישה, כאילו הם מספרים את הסיפור הכואב שלהם מהתיכון. העונה השנייה של "13 סיבות" איננה חכמה או הכרחית במיוחד, אך עדיין משחזרת את כמות הרגש שנוצר בעונה הראשונה.
13 סיבות: עונה 2 - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
חץ 13 סיבות: עונה 2 (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות דרמה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט