המורדת: ביקורת סדרה

Unorthodox Series Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "המורדת: ביקורת סדרה":
"דרמה מותחת ומסקרנת ושירה האס בתפקיד חייה"
פוסטר Unorthodox
משחק שירה האס  עמית רהב  ג'ף וילבוש  
דרמה
ביקורת סדרה להמורדת: ביקורת סדרה מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"סוחף וממכר"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.5/10
?
מדד פופולריות
3.6/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בעשור האחרון ישנה מגמת התעניינות הולכת וגוברת בדת מהיבטיה השונים - גם במדיום הקולנועי עם סרטים כמו "למלא את החלל", "ישמח חתני" ו"פרה אדומה" וגם במדיום הטלוויזיוני עם סדרות כמו "שטיסל", "אוטונומיות" ו"מתיר עגונות". נראה כי ההתעניינות בדת אינה עונה רק על רצון וצורך לאומי, וגם מעבר לים ישנה סקרנות להציץ לאורח החיים הזה. ואכן "המורדת" (ששמה המקורי הוא אנטי-אורתודוקסית), מיני סדרה גרמנית בת ארבעה פרקים מבית היוצר של נטפליקס, נותנת הצצה לעולם החרדי בברוקלין ולחוקים הנוקשים שבו. "המורדת" מביאה את נקודת מבטה של אישה חרדית שנוטשת את אורח החיים השמרני ומתמקדת בקשיים בעולמה הקודם שהובילו אותה למצב זה. "אני לא כמו כולן. כלומר, אני נורמלית אבל שונה" מתוודה אסתי לבחור אליו שודכה. "שונה זה טוב" עונה לה הבחור ומחייך ושיחה זו היא היחידה שהם מנהלים לפני חתונתם.המיני סדרה מתבססת על ספרה האוטוביוגרפי של דבורה פלדמן ומביאה את סיפורה של אסתי שפירו (שירה האס), אישה חרדית שחיה בקהילת וויליאמסברג שבברוקלין. אסתי גרה אצל סבה וסבתה. אביה (גרא סנדלר) שיכור והיא נחשבת יתומה מאם (אמה עזבה את הקהילה לגרמניה) ולכן השידוך עבורה הוא מסובך יותר. בגיל 18 היא משודכת לינקי (עמית רהב), "ילד טוב של אימא", והחיים שדמיינה שיהיו לה נגוזים באפילה. היא חווה קשיים ביחסי אישות, נדרשת לבצע ויתורים כואבים ובעיקר זוכה ליחס מזלזל מצד בעלה ומשפחתו.
כל הדברים האלה דוחקים אותה לפינה ותורמים להחלטתה לנטוש את החיים שהיא מכירה כל חייה ולעבור לחיות בברלין. שם בגרמניה, למרות הקושי לגור בעיר שונה כל כך ורחוקה, אסתי פורחת. היא מתוודעת לאורח החיים החילוני, יוצרת קשרים עם אנשים שונים ומגלה את תשוקתה למוזיקה. אך בעלה וקהילתה אינם מניחים לה. למרות שבריחתה נעשתה בדיסקרטיות, בעלה ובן דודו, מוישה (ג'ף ווילבוש) חדורי המטרה מצליחים לאתר אותה, כשכל רצונם הוא להחזירה למקומה הטבעי.הפרק הראשון של הסדרה נפתח בבריחתה החפוזה של אסתי לברלין כשהיא מצליחה לקחת עמה חולצה, תמונה של סבתה ומעטפה עם מעט כסף שאגרה. הלחץ בו היא שרויה להגיע בזמן לטיסה מבלי שידעו על כך מכניס את הצופה למתח, מתח שהולך וגואה ברגע שבעלה מגלה כי נטשה אותו והוא זועם ומתחיל בחיפוש אובססיבי אחריה. מנגד, הצופה מתוודע למאבקי הישרדותה בברלין והתוודעותה לאורח החיים החילוני ולמוזיקה שנקטעים עם זיכרונותיה המרים משנת נישואיה.
הסיפורים נשזרים זה בזה בתזמון מדויק בארבעת פרקי הסדרה. השילוב של הסיפורים עם המרדף יוצר דרמה מותחת ומעניינת. עם זאת, ישנו מחסור במידע על עברה של אסתי כילדה. זיכרונותיה אינם מתקופתה כילדה, מידע שיכול להוסיף ולהאיר את דמותה. גם המידע אודות יתר הדמויות כמו ינקי, מוישה המתוסבך והוריה הוא דל יחסית. בנוסף, הפרק האחרון בסדרה לא סגר את סיפור העלילה. להיפך, הוא הכיל לא מעט קצוות לא ברורים ולא סגורים וסימני שאלה שראוי היה אם היו נענים.המשחק הנפלא של הקאסט מחפה על הבעייתיות ואי אפשר מבלי לצפות בארבעת הפרקים כמקשה אחת מרוב סקרנות. בלטו במיוחד עמית רהב ("מקוללים") שמגלם את ינקי ומצליח ליצור כלפיו אמפתיה. באמצעות מבטים חינניים וילדותיים הוא מראה כי ינקי אינו אדם רע, אלא בסך הכול מדובר בילד מגודל שמסתתר מאחורי סינר אמו ומנסה לרצותה. שירה האס שמגלמת את אסתי, בתפקיד לא פשוט לגילום, שכולל דיבור שוטף ביידיש, הכרה מעמיקה עם עולם הדת (לא מפליא לאור התפקיד שעשתה בסדרה "שטיסל") ועוד דבר קטן - גילוח שערות ראשה הארוכות (בסצנה שמזכירה את נטלי פורטמן בסרט "ונדטה"), הקרבה לא קלה אך אין ספק שמשתלמת. לאחר התפקיד הדרמטי החזק שעשתה בסרט "מראות שבורות", בו גילמה נערה מרדנית ומיוסרת, אין ספק שזהו תפקיד חייה. האס בעלת פני הילדה מוכיחה שוב את יכולותיה הדרמטיות וכובשת את לב הצופים. היא אמנם בת 24 אך הרזומה הקולנועי והטלוויזיוני שלה כבר גדוש ונדמה שעוד שיאים רבים לפניה. היא יכולה לסמן עוד וי, הפעם על נטפליקס, ולנו נותר רק לחכות לצפות בה בתפקידה הבא.
המורדת - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: michalusגיל: 5001/07/2020 11:38:14
7/10אייקון ציון
סדרה נחמדה, לא יותר. צפיתי בסדרה המדוברת ואפילו מעט התאכזבתי. היו שם סיטואציות הזויות: בחורה צעירה חרדית שלכאורה יוצאת לעולם החילוני לראשונה, ומצליחה להתקיים ולמצוא לינה במקום זר לחלוטין, להסתנן אליו מבעד לחלונות, לנהל רומן עם בחור זר ואפילו למצוא קבוצת חברי נפש כבר ביום הראשון לשהותה בעיר הזרה. סורי, זה קשקוש. מעבר לכך, לעומת הסדרה "תפוחים מן המדבר" שהיא אותנטית פי כמה, אין בכלל מה להשוות!!!
שם: ברגיל: 2527/04/2020 10:57:36
9/10אייקון ציון
סדרה מעולה אנושית ומרגשת. קאסט שחקנים מצוין. עלילה שמבוססת על סיפור אמיתי וכמו שאומרים המציאות עולה על כל דמיון. החיסרון היחיד של הסדרה שהיא לפעמים נופלת לקיטשיות ואובר דרמה. זה בהחלט נסלח לאור כל שאר הדברים החיוביים שלה. מומלץ לצפיה.
שם: תומר רפאליגיל: 1608/04/2020 22:36:33
9/10אייקון ציון
סדרה מענייינת וטובה, חכמה ומקורית ומספקת לנו הצצה לעולמם של החרדים מחסידות סאטמר מניו יורק, ועל רצונה של בחורה להיות חופשייה מול החוקים והכללים של הקהילה
קישורים
חץ המורדת (עמוד סדרה)
שירה האס
ביקורות נוספות של סדרות דרמה
לרשימת ביקורות אחרונות
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט