סמוך על סול: ביקורת עונה חמישית

Better Call Saul 5 Series Review

תמונת כתבאלעד שלו על "סמוך על סול: ביקורת עונה חמישית":
"עונת שיא שמסמנת את הנתיב ממנו אין דרך חזרה"
פוסטר Better Call Saul 5
משחק בוב אודנקירק  ג'ונתן בנקס  מייקל מקקין  ריאה סיהורן  
דרמה
ביקורת סדרה לסמוך על סול: ביקורת עונה חמישית מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"שלמות טלוויזיונית"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.4/10
?
מדד פופולריות
3.3/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"כולנו בוחרים את הבחירות שלנו והבחירות האלו מציבות אותנו על דרך. לפעמים הן נדמות כבחירות קטנות, אך הן מציבות אותנו על דרך. אתה חושב שתוכל לרדת מהדרך, אבל לבסוף אתה מוצא את עצמך שוב עליה". (מייק לג'ימי, פרק 8)

אחרי שבמשך שלוש עונות ביססה את עצמה "סמוך על סול" כסדרה בעלת הכתיבה הטובה והמדויקת ביותר על המסך, חלה ירידה בהידוק העלילתי ובאיכות הסדרה בעונתה הרביעית. למרבה המזל, עונתה החמישית חזרה לרמת השלמות שמאפיינת את היוצרים וינס גיליגאן ופיטר גולד בסדרה בה האירועים מצטברים בקצב איטי לעבר ההידרדרות הידועה מראש, כאשר קווי העלילה מתקרבים לסדרת האם "שובר שורות" וכך גם רמת האינטנסיביות של האירועים והדאגה לגורל דמויות מפתח. אחת מהנקודות המבריקות ב"סמוך על סול" היא בכך שלמרות היותה סדרת פריקוול הנשענת על אחת הסדרות האהובות בכל הזמנים, היא משתמשת בסדרת האם בתור העתיד הדטרמיניסטי של הגיבורים ולא כמקור לציטוטים ומחוות מיותרים שנועדו להשביע את תיאבון המעריצים. בעונה זו הושלמה למעשה המטמורפוזה עליה הוכרז בתום העונה הרביעית וג'ימי מקגיל הפך באמת ובתמים לסול גודמן בדרך שאין ממנה חזרה, כפי שהסביר לו מייק בפרק השמיני המופלא.
בפרק זה, שהיה הדומה ביותר ברוחו ובסגנונו לסדרת האם, סול הסכים לקחת את כספי העירבון של לאלו מהקרטל (בידיעה שהם יובילו לבריחתו), נקלע למארב ונחלץ בעור שיניו ממוות ודאי בסיוע מייק, לאחר מסע מפרך במדבר בו לראשונה היה אחראי אקטיבית למותו של אדם אחר ביודעין כאשר סייע לחסל את אחד המתנקשים. גם קים בפרק זה צעדה לראשונה בנתיב הפשע כאשר הגיעה לביקור בכלא של לאלו והבהירה שהיא וסול הם מקשה אחת בלתי נפרדת, דבר שייתכן שגם יוביל לסוף טראגי. בכלל, אם עד עתה הסדרה הייתה המסע של ג'ימי בניסיונו ללכת בדרך הישר, אך ליפול פעם אחר פעם בשל אופיו, בעונה זו התברר שקים (שהפכה העונה לאשתו) היא לא נקודת האיזון שלו, אלא הצד השני של אותו המטבע. אם בעבר היא הייתה שותפה לתרגילי עוקץ קטנים שלו ולשינוי לא חוקי של מסמכי התאגיד הבנקאי מסה ורדה, בפרק הסיום אנו מבינים שהיא כבר לא עורכת הדין הצדקנית ושוחרת הטוב כפי שהיא רואה את עצמה. אולי היא עזבה את העבודה התאגידית כדי לסייע לחלשים בתיקי פרו בונו, אך בדיוק כמו סול גם בתוכה מקנן הרצון לשבור את החוקים הכובלים אותה, לנקום נקמות קטנוניות ולהרוויח כסף קל - כפי שמתבטא בהצעתה להפליל את האוורד במסלול שאת עתידו נראה לבטח בעונה השישית והאחרונה.
גם הצד הפלילי במובהק של הסדרה הרים הילוך בעונה זו. נאצ'ו, דמות המראה של סול כבחור הרע שכל רצונו לעזוב את עולם הפשע ולהציל את אביו, מנוצל עוד ע"י גאס - שרואה בחיסול הקרטל ומשפחת סלמנקה כמשימת חייו מאז חיסול שותפו וחברו הטוב מקס בצעירותו ע"י הקטור. סיום הפרק בו חיסולו של לאלו נכשל, הוא מביט אל עבר כוסות הקוניאק ששתה לפני רגע עם נאצ'ו ומבין שזה בגד בו מרמז על הסיבה להיעדרותו של נאצ'ו מעלילת "שובר שורות". גם ג'ימי וקים לא יכולים להיות רגועים כאשר כעת לאלו מבין ששיקרו לו לגבי נסיבות הרכב הנטוש במדבר (ומוזר שאדם ערמומי וחכם כלאלו האמין להם מלכתחילה). מייק, שנאלץ לבחור את בחירתו בעונה שעברה בין גאס לחברו הטוב ורנר זיגלר ובחר לירות למוות בחברו, מתחיל את העונה כשבר כלי ומתאושש בסיועו של גאס. הוא מבהיר לסול במדבר כי לא אכפת לו מחייו, הוא עושה את הכל למען משפחתו ועתידה. לכן, גם כשהוא מנסה לשכנע את גאס להקל עם נאצ'ו, הוא בסופו של דבר נכנע, כפי שנכנע וחיסל את ורנר. את הדרך המוסרית שלו הוא בחר בתמורה להבטחת העתיד הכלכלי של משפחתו, מה שמאיר באור חדש את הידיעה על סופו הטראגי של מייק ב"שובר שורות". פרק הסיום היה כזה שגם האיר באור חדש את הדמויות שחשבנו שהכרנו וגם הניח את התשתית לעונת הסיום של הסדרה. אחרי שג'ימי בחר את דרכו בעונה הקודמת והפך לסול, כך גם קים וקסלר התגלתה כמי שלוקחת את כל הפניות הלא נכונות. בניגוד לסול שיסיים כמנהל אלמוני ב"סינבון", היעדרותה של קים מ"שובר שורות" מרמזת על סוף טראגי, בדומה להיעדרותו של נאצ'ו.

ואולי בכלל ייתכן כי לא מדובר בבחירות שהדמויות מבצעות, אלא במי שהן. קים שחיה עם אם אלכוהוליסטית שעברה בתים בתכיפות, בוחרת בבן זוג לא יציב. ג'ימי, שגדל בצל אחיו הישר והיהיר צ'אק, היה מועד לפורענות מילדות ולכן צ'אק לעולם לא קיבל אותו כשווה בעולם עריכת הדין (כפי שהאוורד מנסה להבהיר לקים בפרק הסיום שהתעלולים שג'ימי ביצע מעידים על אופיו האמיתי ואינם גחמה חולפת). בין אם מדובר בגורל ידוע מראש או בבחירות הקטנות (הניתנות להצדקה בזמנן) שהדמויות בסדרה ביצעו והשפיעו על מהלכים עתידיים אותם לא יכלו לחזות, את הנעשה אין להשיב ומהדרך עליה הם צועדים כבר אי אפשר לרדת.
סמוך על סול: עונה 5 - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
ביקורות נוספות של סדרות דרמה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט