שישו ושמחו: ביקורת סדרה

For Gods Sake Series Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "שישו ושמחו: ביקורת סדרה":
"קומדיה מוזיקלית חכמה וייחודית על הרבנות הצבאית כמובלעת ביקום"
פוסטר For Gods Sake
משחק נוה צור  אקי אבני  נתן דטנר  דניאל מורשת  אלי גורנשטיין  בן יוסיפוביץ'  אסף הרץ  יסמין עיון  לירון בן שלוש  אלברט אילוז  עידו מוסרי  
קומדיה
ביקורת סדרה לשישו ושמחו: ביקורת סדרה מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"קסם של סדרה"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.3/10
?
מדד פופולריות
3.4/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"שישו ושמחו", הקומדיה המוזיקלית המרעננת והמפתיעה של כאן 11, עוסקת בחוויה צבאית שונה. היא מתמקדת ברבנות הצבאית, מעין מובלעת בתוך הצבא, ובמקהלת הרבנות, שמחפשת רלוונטיות ברוח הזמן, אך נותרת כשריד לעבר. זהו מקום בו הרב גורן והשופר שלו הם עדיין איקונות תרבותיות. "יהודי זה הכי. זה שלם. לא חצי", שרים החיילים במקהלה, אמירה אירונית בהתחשב בכך ש"שישו ושמחו" דווקא מדברת על החצוי, הלא-שלם, והמפורק, באופנים ליטרליים וסמליים. הסדרה פותחת לצופים צוהר לעולם שונה ומיוחד, ומכירה לו שורת דמויות הנעות בין המופרכות למרגשות. "שישו ושמחו" היא, כפי ששמה מעיד, סדרה מצחיקה ומבדחת. אך מתחת לצחוק ולסצנות קומיות על גבול הגרוטסקה, היא גם עוסקת בקשרים המורכבים בין דת למדינה בישראל של ימינו. היא משחקת עם חומרי נפץ שכוללים דת ומסורת, צבא, הדרה ודיכוי נשים, טיפולי המרה ופטריוטיות לוחמנית.
הסדרה נפתחת בסצנה שכמו נלקחה מחלום או הזיה. חייל מזוקן ודתי, בגילומו של אקי אבני הנפלא כתמיד, עומד מול ועדה צבאית כששתי ידיו קטועות לאחר שקפץ על רימון. הסיבה למעשה הזה תתגלה בהמשך והיא אינה מתאימה בדיוק לנרטיב הגבורה האופייני. לבקשת חברי הוועדה, הוא מרכיב את הפרוטזות ומתבקש לבצע סדרת משימות שנעות בין הביזארי (תעשה לייק) לסמלי (שים טבעת על אצבעה של האישה היחידה בוועדה). האיש, שמתגלה בהמשך כאל”מ ויזנר, לוחם קשוח מהציונות הדתית סטייל אפי איתם, מתעקש על כך שענידת הטבעת אינה למטרת קידושין. הפרט הזה יתגלה כמשמעותי בהמשך הסדרה. ויזנר אינו נשוי למרות שהוא, כמו דמות אחרת בסדרה, שומר אמונים לאהובה מהעבר, שאיתה יש לו קשרים מסובכים במיוחד. את גופו הוא מקדיש לעם ולארץ, כפי שהוא אומר בסצנה מבריקה בה הפסיכולוגית שבאה להעריך את מצבו הנפשי מנסה ללחוץ את היד (המלאכותית) שלו. ויזנר מתעקש שהוא שומר נגיעה. "אבל זאת לא באמת היד שלך", אומרת הפסיכולוגית המופתעת. ויזנר משיב שיש קשר בין הגוף לנפש וכך הנפש המפעילה את היד היא החשובה באמת. במהלך המניע של הסדרה, ויזנר מוצא עצמו במקום הכי לא קרבי שאפשר. מי שחלם להיות רמטכ"ל, מוצא עצמו רב ראשי במקום רב אלוף.
"שישו ושמחו" נעה בין סצנות קומיות, שנוגעות בגרוטסקי, לבין עיסוק בנפש האנושית ויחסה לגוף - ובמקרה הזה הגוף הסייבורגי של הלוחם. היחס בין הגוף לנפש הוא מוטיב מרכזי בסדרה, ומופיע בה פעמים רבות. כך למשל, בסצנה בה קוברים עורלות של חיילים שעברו ברית מילה תוך אמירה שעליהן, כמו על גוי, לא אומרים "קדיש". "שישו ושמחו" מספקת עוד ועוד סצנות הזויות (במובן המקורי של המילה) ומצחיקות, שבהן הגבול בין המציאות לדמיון מתערער במוחן של הדמויות, ולעיניהם המשתאות של הצופים. הנציג של הצופים החילונים בסדרה הוא גידי (עילי צ'פמן), בחור חילוני רב קסם, עריק שנתפס באמצע טריפ סמים ונלקח לרבנות הצבאית. צ'פמן, השחקן המגלם את גידי בחן רב, הוא תגלית מרעננת ונראה שצפוי לו עתיד מזהיר. ההיכרות של גידי, ושלנו, עם העולם שאליו הוא נקלע נחווית כמעין הזיה. המוקד הרגשי של הסדרה הוא נחומי (נוה צור, "פרא אציל"), השואף להיות סולן במקהלה. צור מוכיח שוב את יכולות המשחק המופלאות שלו, שעליהן זכה בפרס אופיר. נחומי, הדתי הביישן שמעולם לא ידע אישה, וגידי הגיטריסט החילוני ההולל, השונים כל כך זה מזה, הופכים לחברים טובים. כל אחד מהם משמש מדריך לחברו בעולם שאותו אינו מכיר. הקסם הרב של שני השחקנים הצעירים כובש את המסך ויוצר שילוב משכנע בין ההומור הפרוע לבין הרגש האותנטי שהם מביעים, לעיתים רק במבט. בעולם הכל-גברי הזה יש גם אישה אחת, הרל"שית של הרב הצבאי הראשי, שירה (יסמין עיון, "עממיות") קיבוצניקית חילונית, המסורה מאוד לחיילי היחידה ומתפקדת כדמות אם\מושא תשוקה\אחות. עיון נהדרת בתפקיד שירה, אישה בעולם גברי, דתי ושמרני העומדת בפני לחצים רבים. הסדרה מותחת ביקורת על האשמת נשים ב"חוסר צניעות" כדרך לשלוט במיניותן ובחייהן, ועושה זאת, בדרכה המיוחדת, דווקא בקטע שירה וריקוד בו שירה מואשמת שהיא "מחבלת" בגלל חוסר צניעותה. זהו אינו האלמנט החתרני היחיד בסדרה, שעוסקת גם בטיפולי המרה לחייל הגיי ביחידה, ש"מטופל" על ידי פסיכולוג דתי (אוהד קנולר) שמגפף אותו כדי "לרפא" אותו. "אנחנו מכשירים גם פרות קדושות", שרים החיילים בפרק הראשון של הסדרה, ו"שישו ושמחו" אכן בועטת בשמחה בכמה וכמה כאלה. היא הצליחה כבר להרגיז אנשים בציבור הדתי, היא כבר הצליחה להרגיז אנשים בציבור הדתי, אך "שישו ושמחו" משלבת את הביקורת הנוקבת שלה על הליקויים במערכות הכוח הנוכחיות עם הרבה אהבה ואמפתיה לדמויות שלה, ומתוך הכרות עמוקה עם העולם אותו היא מבקרת אך גם אוהבת ומעריכה.
שישו ושמחו - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה
קישורים
חץ שישו ושמחו (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות קומדיה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט