סדר חדש ביקורת סרט

New Order Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "סדר חדש":
"מלחמת מעמדות אלימה הופכת לחגיגת אקספלוטיישן"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר New Order
משחק נאיין גונזלס נורווינד, דיאגו בונטה, מוניקה דל כרמן במאי/ת מישל פרנקו  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לסדר חדש מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"חסר רחמים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע40.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די40.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות20.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אירועי חתונה שמשתבשים היוו כר פורה לסרטים רבים בקומדיות פרועות כמו "מסיבת רווקות", ו"סיפורים פרועים", קומדיות רומנטיות כמו "החתונה היוונית שלי" ו"החתונה של החבר שלי" וגם סאטירה חברתית כמו בסרטו של נדב לפיד "השוטר". אבל נדמה שמעולם לא נראתה במסך הגדול חתונה שתוצאותיה כה מדממות ואכזריות כמו ב"סדר חדש", סרטו החדש של הבמאי והתסריטאי המקסיקני מישל פרנקו ("כרוניק"), סרט ברוטאלי על מלחמת מעמדות אלימה ששוטפת את מקסיקו.הסרט, שזכה בפרס הגדול של חבר השופטים (השני בחשיבותו) בפסטיבל ונציה 2020, מתחיל באופן שלו ומציג את ההתרחשות בחתונה של המאיון העליון במקסיקו סיטי בה עתידים להינשא בני הזוג מריאן (ניאן גונזלס נורווינד( ואלן )דריו יזבק ברנאל(. החתונה, המתרחשת בבית מפואר עמוס במשרתים ומוקף בחומות, מתנהלת ברוב הוד והדר, פרט למספר תקלות כמו מים ירוקים שזורמים מהברז, השופטת שאמורה להשיא את הזוג שמתעכבת בשל הפגנות ועובד לשעבר של המשפחה שמגיע להתחנן ולבקש כסף לאשתו החולה שהביטוח אינו מכסה את הניתוח הדחוף לו היא זקוקה.
בני המשפחה מנסים לנער אותו מעליהם ולהעניק לו כסף קטן שאינו מספיק לניתוח והיחידה שלוקחת את העניין ללב ומחליטה לסייע לו בכוחות עצמה, היא הכלה מריאן שעוזבת את החתונה יחד עם אחד המשרתים במטרה להסיע את אשתו של העובד לבית חולים פרטי. מכאן, מה שהייתה דרמה על הבדלי מעמדות הופכת לסרט אימה מלחמתי ומדמם כשמצד אחד מפגינים זועמים מסתערים על החתונה ושודדים את האורחים באלימות ומהצד השני מריאן הופכת לבת ערובה בידי כוחות צבאיים ונלקחת למחנה שבויים בו לא ממש נשמרת אמנת ז'נבה.לזכותו של "סדר חדש" ייאמר כי בניגוד לכוחות המורדים, הוא לא לוקח שבויים. הוא אינטנסיבי ואגרסיבי, לא עושה הנחות לקהל ומראה את ההשלכות האכזריות של המהפכה המעמדית שמתחילה ממקום אמיתי של צמצום הפערים הבלתי מתקבלים על הדעת בחברה המקסיקנית, אך מידרדרת במהרה לאנרכיה בה הכסף מחליף ידיים בתמורה לחיים ומי שבידו הכוח הוא המלך.
הבעיה היא שפרנקו מתאהב בהיותו של סרטו מזעזע ופורץ גבולות וכך מה שיכול היה להיות משל חברתי סאטירי, הופך לחגיגת אלימות, רציחות ואונס על גבול סרטי האקספלוטיישן שהציגו אלימות ומין כאמצעי להביא קהל שמחפש ריגושים קלים. פרנקו לא מספק לדמויותיו שום מפלט או נחמה ומעניק לרובן את הסוף הגרוע ביותר האפשרי, במטרה להטיח את המסר שלו בקהל הצופים.אבל מהו המסר של הסרט? לא ממש ברור. מצד אחד ברור כי ישנה ביקורת על החברה המקסיקנית האלימה על פערי המעמדות העצומים שלה ועל העשירים המנותקים שמנצלים את העניים לצרכיהם ומותירים אותם לגורלם. אבל גם דמויותיהם של העניים מוצגות כברבריות ואלימות שרק מחכות לעשות שפטים באדוניהם. הם מסתערים בהמוניהם, מזניחים כל מוסר, וכשהמסה הענייה היא של מקסיקנים כהי עור מול עשירים לבנים, הדימוי שעולה הוא בעייתי ואכן עורר סערה במקסיקו עם צאת הסרט. אם המסר הוא שכל הפיכה סופה להסתיים באנרכיה, נדמה כי הסרט חותר תחת המסר החברתי שטמון בו.כך "סדר חדש" נותר סרט אפקטיבי מאוד, ללא רגע מת, מבוים באופן סוחף שמותיר את הצופה חסר נחת לכל אורכו. אך האלימות המוגזמת שבו, היעדר הפיתוח של הדמויות הראשיות שהופכות מדמויות משורטטות היטב בחלקו הראשון לפלקט שנועד לקדם את צרכי העלילה, והמסר האמביוולנטי שלו, הופכים אותו לחוויית צפייה עוכרת שלווה וטורדת מנוחה אך גם בעייתית ולא שלמה.
סדר חדש - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5005/08/2022 15:36:00
7/10אייקון ציון
סרט שבא לזעזע. אלים, ברוטלי, חד וביזארי. ביום של חתונה, הכלה שהיא אישה ממשפחה עשירה נחטפת על ידי כוחות אנרכיסטיים ששמו לעצמם מטרה להילחם עד חורמה בממסד ובשיכבה הסוציואקונומית הגבוהה של המדינה.האימרה של "לא לקחת שבויים" מיושמת אצלם הלכה למעשה. לגבי המסרים, אפשר לפרש אותם בכל מיני אופנים. אם לסכם, לא מתאים לכל אחד.
שם: Roeyגיל: 2301/10/2021 15:42:08
8/10אייקון ציון
סרט שאומנם לא מסווג כאימה, אבל מפחיד מאוד. הסרט נועד לזעזע את הצופה ללא ספק, אך יש אמירה פוליטית וחברתית מאחורי כל הזוועות שנראות על המסך. חוויה קשה, אבל הסרט נשאר מותח ומעניין לכל אורכו, והוא שווה צפייה.
שם: אמנוןגיל: 9928/09/2021 09:42:53
9/10אייקון ציון
"אגדת חורבן" של ימינו. הטכניקה של זעזוע הצופים היא בהצגה של אכזריות קיצונית המתפרצת לאחר שנות דיכוי. האם זו נבואה, תזכורת לקובעי מדיניות לחשוב אחרת על חלוקת העושר, דיכוי החלשים, היחס לפליטים ? כמו משבר האקלים, נוח להכחיש, עד אשר הוא חובט בנו.
קישורים
חץ סדר חדש (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט