מערכת היחסים שלי עם "מה קשור" ידעה עליות ומורדות. תמיד הערכתי את כישרונם הקומי של חברי השלישייה (במיוחד של שלום מיכאלשווילי ואסי ישראלוף הנפלאים), את החיבור המוצלח ביניהם, היכולת ליצור דמויות אייקוניות ולהישאב באופן מוחלט לתוכן, כפי שמעט קומיקאים ישראליים הצליחו לעשות. אבל פעמים רבות ההומור שלהם היה נמוך במכוון, עדתי, וחוזר על עצמו שוב ושוב, כך שגם מערכונים מוצלחים בתכניות כמו "הישראלים" ו"אנחנו במפה" נמאסו כשחזרו על עצמם בפרק אחר פרק בווריאציות משתנות.
לכן ניגשתי לפרויקט החדש שלהם "מצולמים", שעונתו הראשונה הסתיימה השבוע ב-HOT, עם חשש קל. הרעיון של לקחת דמויות פיקטיביות ולשים אותן בפורמט דמוי "מחוברים" בו הן מתעדות את חייהן לדוקו-ריאליטי פיקטיבי, נשמע לי כבעל פוטנציאל אך גם כבעל סיכון לא מבוטל במידה והשלישייה לא תדע למתן את הנטייה שלה להקצנה על חשבון בניית דמויות והזדהות עימן.
פרסומת
לשמחתי, החששות התבדו במהרה. "מצולמים" הוא הפרויקט הטוב ביותר שעשו "מה קשור" עד היום בעיקר בזכות העובדה שהם העזו לא רק לנסות להצחיק, אלא גם להעניק לדמויות עומק דרמטי, ליצור דמויות שברובן הן רב ממדיות, פגומות ומעוררות הזדהות ולשלב בין סצנות קורעות מצחוק לסצנות בעלות לב ורגש שלא היו מביישות תוצרים מוצלחים של הקולנוע הישראלי.
לא הכל עבד ב"מצולמים". דמויות כמו שמשון אשכנזי, שייצג את כל החוליים של הפוליטיקה הישראלית כמתמודד לכנסת מטעם הליכוד ואלילו לוטטי, "הנסיך" מנס ציונה, זמר מזרחי המסתבך בפרשת העלמת חובות (ברפרנס ברור לקובי פרץ) היו קלישאתיות מדי והעלילה שלהן הייתה גסה ודי מובנת מאליה.
עלילה מוצלחת יותר הייתה הזוגיות הלא צפויה בין מני גוזלן (ציון ברוך), עובד בעסק לחלפנות כספים והבוס שלו משה (אורי גבריאל). ההליכה לכיוון ההפוך מהסטראוטיפים ההומוסקסואליים הייתה משעשעת בתחילה, ומערכת היחסים ביניהם הייתה נוגעת ללב בחלקה, אך גם כאן התרשלו חברי השלישייה במתן מאפיינים אלימים ובוטים מדי לדמויות מה שפגם בהזדהות עמן והפך אותן לקריקטוריסטיות לעיתים.
הלב של הסדרה וההצלחה הגדולה שלה הוא בסיפורים ששילבו בהצלחה בין הומור מוצלח ושנון לבין דמויות שמחפשות את עצמן, נמצאות על קו שבר תמידי, מנסות להיחלץ מהתהום אליה הן נגררות, לא תמיד בהצלחה או בידיעה מה הכיוון הנכון. כך עם שיר ונטורה (שלום מיכאלשווילי), רווקה בת 36 המחפשת בן זוג, לירון ברדה (אסי ישראלוף), סוכן ביטוח המואס בזוגיות עם אשתו ובמיוחד קובי, מהמר כפייתי הגר עם הוריו ומוצא הזדמנות לגאולה בזוגיות עם פסיכולוגית מצליחה. ההחלטה להחזיר אותו לנקודת ההתחלה ולעליבות הקיומית ממנה הוא לא מסוגל להיחלץ הייתה אמיצה והוכיחה את היכולת של "מצולמים" להגיע לעומק דרמטי משמעותי.
סייעה לכך גם מעורבותו של המפיק רם לנדס, שהיה מיוצרי הסדרה המצליחה "מחוברים" שעל בסיס הפורמט שלה מבוססת הסדרה, והבימוי הנבון של אורי כץ שידע להציב את המצלמה המתעדת בנקודות שלא יפגעו באמינות המתרחש ולהתייחס אליה כחלק אינטגרלי מהעלילה. בזכותם ובזכות הקאסט המוכשר במיוחד של "מה קשור", "מצולמים" היא הצלחה גדולה גם בקרב הקהל ולכן העונה השנייה שלה שהוכרזה השבוע מעוררת בי הפעם ציפייה ולא חשש.
רוצים להיות הראשונים לפרסם כאן ביקורת גולשים? לחצו על הכפתור והעלו ביקורת סדרה