סבוי ביקורת סרט

Savoy Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "סבוי":
"78 דקות שאין בהן רגע דל ודאנה איבגי מעולה כהרגלה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Savoy
משחק דאנה איבגי, עלא דקה, אימרי ביטון, ג'לאל מסראווה, ניהאד רדא במאי/ת זהר וגנר  
תיעודי
ביקורת סרט לסבוי מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מדויק וחכם"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
זהר וגנר היא אחת הדוקומנטריסטיות המובילות בישראל שהיא גם בעלת קריירה כזמרת ושחקנית. הקריירה הקולנועית שלה מאוד מעניינת כי היא החלה עם יצירות החושפות צדדים בעולמה האישי כאמנית אבל גם את משפחתה כמו "זורקי" (2006) העוסק בטראומת ילדות, "סימני מתיחה" (2009) שמתאר את ההריון הראשון שלה במקביל לפרידה מבן זוגה ואבי בתה וגם את ההחלטה להופיע עם להקתה בהריון מתקדם. ב"ימי הזהר" (2012) היא מתעמתת עם התקופה שבה היא חיה בניו-יורק ומערכת היחסים שלה עם אמן מקומי וניצול מיני שהיא חוותה ובסרטה ב"מעשה בשני בלונים" (2016) וגנר מתמודדת עם סרטן השד שתוקף אותה. מרבית סרטיה עוסקים בה.כיוון בשינוי האמנותי של וגנר החל בשנת 2019, בסרטה "21 יום ולילה" (2019) במרכזו אישה בדואית שהמשטרה ניסתה להפליל אותה ברצח בנה. בסרט נעשה שימוש נרחב בחומרי ארכיון משטרתיים ובטכניקות שחזור מקוריות, כדי לחשוף את האמת. חומרי ארכיון רבים מופיעים גם בסרט החדש ועוצר הנשימה, "סבוי". הפעם וגנר משנה סגנון לחלוטין ויוצרת דוקו-דרמה סוחף המתאר את פיגוע הטרור הקטלני שהתרחש ב-1975.
הסרט מתואר דרך עיניה של כוכבה לוי, עקרת בית בת 31, שמוצאת את עצמה בבית מלון סבוי בת"א בזמן הפיגוע המפורסם ונלקחת כבת ערובה. בעזרת שליטתה בשפה הערבית היא הופכת למתורגמנית ומתווכת בין חוליית הטרור לכוחות הצבא המכתרים את בית המלון. וגנר מתארת דרך חומרי הקלטה נדירים והיומן של כוכבה את מה שהתחולל באותו לילה איום, אבל גם חושפת את נבכי נפשה של כוכבה.החשיבות של הסרט הוא בתיקון שווגנר יוצרת לאישה שהייתה בלב האירועים והומצאו עליה שלל עלילות דם, ביניהן שהיא זונה ותומכת בטרוריסטים. כוכבה, מילדותה עד חייה הבוגרים, הופלתה על ידי הקיבוץ בו גרה, על ידי משפחתה, על ידי מוסדות החינוך, וגם על ידי התקשורת הישראלית שזלזלה בה ובתרומתה הקריטית באותו אירוע טראגי.
הסרט חושף את כתביה ולפני הקהל נחשפת אישה בעלת כישרון כתיבה ייחודי ופואטי. דאנה איבגי המגלמת את כוכבה מעולה כהרגלה בתפקיד מורכב ובתוך ז'אנר קולנועי מאוד מגביל של דוקו-דרמה. עלא דקה, המגלם את ראש חוליית הטרור והאיש שאיתו כוכבה מנהלת את השיחות כדי לפתור את הסיטואציה בשלום, יוצר דמות מורכבת גם כן. שניהם פשוט מעולים.היתרון המרכזי של הסרט "סבוי" הוא אורכו, רק 78 דקות ואין בו רגע דל. הסרט מתחיל מיד בפריצת הטרוריסטים לבית המלון ומסתיים בסוף האירוע. וגנר לא משאירה מקום לנשימה ולכיסי אוויר מיותרים בסרט הדחוס והקצבי. העריכה המעולה של נילי פלר ושאולי מלמד, יוצרת תחושה של מלכודת שאנחנו, כמו כוכבה, רק רוצים לצאת ממנה בשלום.השילוב בין חומרי הארכיון והסצנות בהן משתתפים השחקנים המשחזרים את פיגוע הטרור הרצחני, מדויק וחכם. "דוקו-דרמה" הפך לז'אנר מאוד פופולרי בזכות נטפליקס וסרטי הפשע המשוחזרים שלהם. השאלה הגדולה היא מתי יוצרים ויוצרות ישראלים יהיו מספיק אמיצים כדי ליצור קולנוע עלילתי על אירועים היסטוריים ולא רק סרטים תיעודיים או סרטים המשלבים את שני הז'אנרים, כפי שעושים במדינות רבות בעולם. עד אז יש לנו את "סבוי" המומלץ מאוד.
סבוי - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4115/07/2023 07:34:02
6/10אייקון ציון
סרט תיעודי מנקודת מבט של אחת מבנות הערובה באירוע. המינוס בסרט הוא שסאונד היריות כל כך חזק ביחס לכל של הדוברת הראשית, מה שאיתגר את הצפייה.
קישורים
חץ סבוי (עמוד סרט)
דאנה איבגי
ביקורות נוספות של סרטי תיעודי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט