שמים אדומים: ביקורת פרקי הפתיחה

Red Sky Series Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "שמים אדומים: ביקורת פרקי הפתיחה":
"דרמה על המפגש בין האישי לפוליטי בסיר הלחץ שהוא הסכסוך הישראלי-פלסטיני"
פוסטר Red Sky
משחק מאור שוויצר  אמיר ח'ורי  יעקב זדה-דניאל  לואי נופי  אלונה סער  יואב לוי אנני שפירו  ליהי קורונובסקי  
אקשן
ביקורת סדרה לשמים אדומים: ביקורת פרקי הפתיחה מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"אקשן אפקטיבי"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.4/10
?
מדד פופולריות
7.5/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
הסדרה "שמיים אדומים", שעלתה אמש (שני) ברשת 13, מבוססת על ספרו רב המכר של דניאל שנער מ-2018 ומספרת סיפור על הקונפליקט הישראלי-פלסטיני כזירה אישית ומשפחתית. הסדרה נוצרה על ידי הסופר והתסריטאי רון לשם ("אופוריה" הישראלית) בשיתוף עם שנער, בבימויו של אלון זינמן ("מנאייכ"). זהו סיפורה של חברות אמיצה בין בחור ישראלי, סער (מאור שוויצר, "בחורים טובים") לעלי (אמיר חורי, "פאודה") הפלסטיני. בתווך, גם ג'ני (אנני שפירו) האמריקאית ששני החברים מאוהבים בה. הספר נפתח במשפט המסכם את היחסים הטעונים בין ישראלי לפלסטיני, כובש ונכבש, אויב וחבר: "ברגע ההוא, אהבתי אותו יותר מתמיד. אהבתי וגם שנאתי, שנאה שאין לה גבול וסוף". הסדרה מציגה את היסטוריית היחסים בין סער לעלי במונטאז' קצר המספר איך נפגשו השניים בעבודה משותפת כנערים, איך הצטרפה ג'ני לשלישייה וכיצד נשארו חברים עד ההווה של הסדרה, בזמנים המדממים של האינתיפאדה השנייה, בתחילת שנות האלפיים. כאן מתחיל הסיפור שבמרכזו המתח בין החברות לבין מצב המלחמה התמידי באזור.
הקשר האמיץ בין השניים מוצג גם במונחים כמעט מיסטיים. שניהם נולדו באותו יום. בספר נאמר גם שהם נולדו מתחת ל"שמיים אדומים". הגורל שמשותף לשני החברים, ולשני העמים, הוא גורל טבול בדם. גם החברות האמיצה ביותר אינה יכולה לעמוד בפניה. אילו קורבנות נאלץ כל צד להקריב כדי לשמר את החברות? האם יש בכלל מקום לחברות ואהבה בין יהודים לערבים במצב הטעון בו אנו חיים? בשני פרקי הפתיחה שלה, מספרת הסדרה סיפור מותח וקצבי. הוא מזכיר בסצנות האקשן שלו, ובסצנות המתרחשות מאחורי הקלעים של המודיעין הישראלי, את "פאודה" ו"טהרן" - שתי הסדרות הישראליות המצליחות, המכוונות גם לקהל בינלאומי. עם זאת, נראה ש"שמיים אדומים" מצליחה יותר משתי סדרות הלהיט להביא למסך גיבורים פלסטינים מעוררי אהדה, ולהציג את הצד הישראלי על כל הבעייתיות שלו.
כך למשל דמותה של טילי (אלונה סער, "המפקדת") קצינת המודיעין הנחושה לבצע חיסול של מחבל, גם אם במחיר חיי חפים מפשע. יובל (יעקב זאדה-דניאל, "פאודה"), הממונה עליה, מנסה להניא אותה ואף אומר לה לנגב את הריר מהשפתיים, כאשר נראה שהחיסול לא ייצא לפועל. "זה לא משחק מחשב", אומר יובל לטילי, "מדובר כאן בחייהם של בני אדם". במהלך יפה, יש בסדרה גם משחק מחשב בשם "הדוכס", שפותח על ידי סער ועלי, ומשחק תפקיד משמעותי בעלילה. האם התפיסה של החיים כ"משחק מחשב" משפיעה על הדרך שבה מתייחסים לחיים ומוות של אנשים, גם אם הם אזרחים חפים מפשע, שנמצאים במקום הלא נכון בזמן הלא נכון? כיצד מתווכת המציאות דרך המסכים בהם אנחנו רואים אותה? הסדרה מציגה יפה את המעקב על כל אספקט בחייהם של תושבי השטחים, בניטור כל השיחות הכי אישיות שלהם ואיסוף כל פריט מידע על חייהם. המודיעין הישראלי מנצל את הקשרים האישיים, במקרה הזה בין סער לעלי, כדי להגיע למטרות המבצעיות שלו. זוהי כמובן מציאות שרק התעצמה בשנים האחרונות עם התפתחות הטכנולוגיה. אך למרות האלמנטים הריאליסטיים, ברור שמדובר כאן בסיפור סמלי על הסכסוך. בשלב מסוים אומר החוקר יובל לסער: "אנחנו יודעים את העובדות. אותי מעניין הסיפור". ואכן הסיפור האישי מאחורי מה שמדווח לנו בחדשות, הוא המוקד של הסדרה. על פי שני פרקי הפתיחה שלה, "שמיים אדומים" בהחלט יודעת לספר סיפור על החיים המטורפים שלנו כאן. מעניין לראות כיצד תתפתח הדרמה, והאם יישמר האיזון העדין בין דרמת אקשן לבין הסיפור האישי. יש כאן פוטנציאל לסיפור מרתק על הפסיכולוגיה והמיתולוגיה של סכסוך הדמים שבו כולנו כלואים, תחת שמיים אדומים, וללא שום אופק של קשת בענן.
שמים אדומים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: Kfir Edriגיל: 1207/10/2023 11:52:11
10/10אייקון ציון
טוב
קישורים
חץ שמים אדומים (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות אקשן
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט