הלוטוס הלבן: ביקורת עונה ראשונה

The White lutos Series Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "הלוטוס הלבן: ביקורת עונה ראשונה":
"דרמה חכמה על גבריות זוגיות ומעמד חברתי העומדים למבחן על אי טרופי"
פוסטר The White lutos
משחק מוריי בארטלט  קוני בריטון  ג'ניפר קולידג'  ג'ייק לייסי  אלכסנדרה דדאריו  
דרמה
ביקורת סדרה להלוטוס הלבן: ביקורת עונה ראשונה מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"דרמה קומית מצוינת"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
מדד פופולריות
3.8/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"הלוטוס הלבן", הדרמה הקומית המצוינת שכתב וביים מייק וויט ("מוארת"), מספרת על נופשים במלון יוקרתי בהוואי לבני האלפיון העליון ועל העובדים בו. סיפור המסגרת הוא סיום הנופש בשדה תעופה שבו נודע לצופים על גופה שמועלית למטוס. הסדרה מתחילה ומסתיימת בשדה התעופה, עם פתרון התעלומה וסגירת כל הקצוות העלילתיים. המסגרת הזאת מאפשרת ליוצר לבנות מתח לגבי זהות הגופה, אבל היא גם דרך יפה למסגר את הנופש בהוואי כקפסולת זמן שבה ייבחנו היחסים בין הדמויות, ובה הן ילמדו על האנשים הקרובים להן ועל עצמן. כאמור, "הלוטוס הלבן" אינו סדרה בלשית. יש בה הרבה רגעים קומיים, בעיקר קומדיה של מצבים הנובעת מהיחסים בין דמויותיה הפגומות והאנוכיות. יש בה גם רגעים דרמטיים יפים ונוגעים ללב, שבהן הדמויות מגיעות להארה ועוברות שינוי. עיון בביוגרפיה של היוצר, מייק וויט, מלמדת שזוהי סדרה אישית מאוד שבה כל אחת מהדמויות הלבנות הגבריות מייצגת אספקט של הביוגרפיה שלו. בניגוד לסדרות אחרות, בהן נדמה שאין חמלה של היוצר לדמויותיו, ב"לוטוס הלבן", גם הדמויות הפגומות והאנוכיות ביותר זוכות לתיאור רב רבדים.
כבר בסירה בדרך למלון, אנו פוגשים את דמויות ה"שבט הלבן", האורחים העשירים שמגיעים למלון. אם ואשת עסקים דומיננטית (קוני בריטון, "נאשוויל"), בעלה (סטיב זאהן, "מועדון הלקוחות של דאלאס"), הבת הסרקסטית (סידני סוויני, "סיפורה של שפחה") וחברתה (בריטני אוגריידי) שמשמשות מעין מקהלה יוונית שעסוקה בניתוח אכזרי של האנשים שהם רואות על הספינה, במלון ובמשפחה, והבן המתבגר (פרד השינגר) שאינו מוצא את מקומו. לצדם, אישה מבוגרת הנוסעת לבדה (ג'ניפר קולידג', "אמריקן פאי"), וזוג צעיר בירח דבש ( ג'ייק לייסי ואלכסנדרה דדריו). היחסים בין הדמויות ובינן לבין העובדים במלון משקפים את יחסי הכוחות בחברה המערבית. החברה הלא לבנה של הבת מתלבטת לאיזה שבט היא משתייכת. היא נמשכת לשבט הלבן אך גם מזדהה עם ה"ילידים". בתדרוך לפני הגעת האורחים, אומר המנהל הלבן (מוריי ברטלט, "לוקינג") לעובדת ההוואית שעליה להיות חלק מהרקע ולא להתבלט, אמירה אירונית במיוחד בהתחשב בכך שהיא הייצוג ה"אותנטי" של האי. הוא מוסיף שזהו חלק מהתרבות היפנית, שבה אנשי שירות אמורים להתמזג לתוך הרקע וקורא לכך "קבוקי טרופי", למרות שהוא עצמו מתקשה בכך.
ככלל, פוליטיקת זהויות היא אחד הנושאים המרכזיים בסדרה. המשפחה עוסקת במעמדה כלבנה פריבילגית מול הביקורת הפנימית ורוח הזמן ומחוברת כל הזמן לעולם שמחוץ לאי. היחיד שמצליח להתנתק מהמסכים ולהתחבר ליופי של הטבע סביבו ולתרבות המקומית הוא הבן הצעיר. הסדרה עוסקת ביחסים מעמדיים, גזעיים ובין-אישיים בלי להיות דידקטית, מטיפנית או שטחית. אין כאן לבנים "רעים" לעומת כל השאר. הדמויות מורכבות וגם עובדי המלון לא חפים מפגמים שבמהלך הצפייה, מגלים הצופים פנים אחרות המעמיקות את המבט הראשוני. שמות הפרקים משקפים גם הם את המורכבות. כך למשל הפרק "אוכלי הלוטוס" כשם השיר של המשורר האנגלי טניסון. השיר מספר על אי שחיים בו גזע של אנשים האוכלים את פרי עץ הלוטוס, שהוא מעין סם שכחה. הסם הזה גורם להם להתנתק מהעולם ולחיות חיים אפתיים המוקדשים להנאה בלבד. מלבד ההתכתבות הברורה עם שם הסדרה, עולה כאן גם שאלה: האם הדמויות העשירות והלבנות שבאו לנפוש במלון היוקרתי הם "אוכלי הלוטוס"? האם האי הטרופי הוא מקום של התנתקות או אולי דווקא מספק פתח להתחברות מחודשת אל ה"עצמי", נושא שהיוצר עסק בו בסדרה הקודמת שלו "מוארת" בכיכובה של לורן דרן. פרק אחר נקרא "קופים מסתוריים". הסדרה עוסקת במאבק בין האינסטינקטים החייתים של בני האדם לבין הצד האנושי שלהם ובדרכים בהן הגבריות עומדת למבחן וכך גם הפסקול שלה שעשיר בצלילי טבע וג'ונגל. מסתבר שדווקא האינסטינקט ה"חייתי" הוא זה שעוזר לתקן את המעוות ביחסים בין גברים לנשים. "הלוטוס הלבן" היא דרמה על היחסים המורכבים בין בני האדם במשפחה ובחברה. הדמויות מהרהרות ומערערות על האמיתות של השיח העכשווי בענייני מגדר, מעמד חברתי ויחסי כוחות. המיקום האקזוטי בו מוצאות עצמן הדמויות מהווה רקע לשאלות על תרבות מערבית מול "ילידים", על הדרך בה מוכרים את התרבות "הילידית" הזאת ללבנים עשירים שבאים לנפוש בהוואי, ועל הדרכים בהן אנשים מחפשים ולפעמים גם מוצאים משמעות. היופי הוויזואלי של הסדרה, השימוש המתוחכם במוזיקה, והמשחק המעולה של השחקנים מצטרפים לאחת הסדרות המתגמלות שנצפו לאחרונה. סדרה מורכבת שפחות מומלצת לבינג' ומספקת חומר למחשבה בין פרק לפרק.
הלוטוס הלבן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איתמר ויצמןגיל: 2112/09/2021 03:42:09
9/10אייקון ציון
עכשיו שהאבק שקע, בואו נדבר על הסדרה הנפלאה הזו ולמה אני מאמין שהיא כה אהובה. סינופסיס יבש: הלוטוס הלבן נכתבה ע״י מייק ווייט, הבמאי והתסריטאי מאחורי סקול אוף רוק, קומדיה מצוינת שאומרת לנו ללכת נגד תרבות המיינסטרים גם אם זה עולה לנו בפגיעה במעמדנו. ווייט אחר כך השתתף בהישרדות ארה״ב, תסבירו לי מהי אירוניה. סטינו, נמשיך. העלילה מתארת קבוצת נופשים לבנים ופריוולגיים כל אחד בדרכו שלו, אשר מגיעים לריזורט יוקרתי בהוואי, בו חווים חוויות ואינטראקציות עם צוות המלון המפוחד והלא מתפקד. למה הסדרה הזאת כה מצליחה? הרבה נאמר על כך שהיא אהובה כל כך מאחר והיא משקפת את תפיסת השבט הלבן, אשר היסטורית נוטה לנעוץ את טפריו בכל דבר ולכבוש אותו. בן אם זה שטח פיסי, או בן אם זה דרך ניכוס תרבותי של מוזיקה ומנהגים. וזה כמובן נכון. אולם, לדעתי, אנשים התאהבו בסדרה הזו כי לאחר הצפייה הם לועגים להתנהגות הדמויות בסדרה, וכך הם מצליחים להרחיק עצמם מהעובדה שהם לועגים לעצמם. הדמויות בסדרה מייצגות את מי שאנחנו רוצים להיות בכל הסיטואציות שמאפשרות לנו להתעמר או לנצל אחרים, וחוקי החברה לא מאפשרים. מעין ״תרגיע״ גרסת החופשה
שם: אורן וווגיל: 4002/09/2021 17:02:29
10/10אייקון ציון
סדרה מעולה. שבוע בחייהם של עובדי ואורחי מלון יוקרה בהוואי על כל הטירוף והמוזרויות שלהם. שילוב של תסריט מצויין ומשחק מעולה של כל הדמויות יוצר סדרה מאוד מהנה. אחד הדברים הטובים שבסוף העונה יש קלוז''ר בניגוד לשאר הסדרות בזמן האחרון שמסתיימות בשיא המתח בהמתנה לעונה הבאה. מאוד מומלץ.
שם: חייםגיל: 6702/09/2021 13:54:43
7/10אייקון ציון
סדרה מעניינת , שומרת על מתח ועשויה היטב אך העלילה לא ממש אמינה . אתר הצילומים משכנע ומושקע , הדמויות מעט פלאקאטיות והסוף מעט מאולץ... לא מוכרחים לצפות.
קישורים
חץ הלוטוס הלבן (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות דרמה
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט